سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

حسین پناهی

14 مردادماه هر سال، یادآور درگذشت حسین پناهی است؛‌شاعری که به گواه خیلی‌ها، تجسم یک مهربانی معصوم بود و این امر را بسیاری از افرادی که به نوعی با وی یا هنرش در ارتباط بوده‌اند باور دارند. خبرگزاری مهر به بهانه سالگرد حسین پناهی در گزارشی مبسوط به زندگی و فعالیت شعری و هنری این شاعر پرداخته است.پناهی متولد یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد بود و به راستی تا آخر عمر هم نتوانست صفا و سادگی دل یک روستایی را با هیچ چیز دیگری عوض کند.او در ???? در روستای دژکوه از توابع شهرستان سوق در استان کهگیلویه و بویراحمد متولد شد. تحصیلات ابتدایی را در همان روستا گذراند و دوران دبیرستان را در شهر بهبهان طی کرد. سپس به تحصیل در مدرسه آیت الله گلپایگانی در قم پرداخت و دوره چهارساله هنرجویی در مدرسه آناهیتا را نیز پشت سر گذاشت، سپس به فعالیت در عرصه سینما پرداخت و بازیگری در تلویزیون را نیز تجربه کرد. پناهی بازیگری را نخست از مجموعه تلویزیونی محله بهداشت آغاز کرد. با پخش نمایش «دو مرغابی درمه» از تلویزیون که علاوه بر نوشتن و کارگردانی خودش نیز در آن بازی می‌کرد، خوش درخشید و با پخش نمایش‌های تلویزیونی دیگر خود طرف توجه مخاطبان خاص قرار گرفت. نمایش‌های دو مرغابی درمه و یک گل و بهار که پناهی آنها را نوشته و کارگردانی کرده بود، به درخواست مردم چندین بار از تلویزیون پخش شد. شعرها و حرف‌های حسین پناهی صادقانه بود و همین باعث می‌شد که به دل بنشینند. جنس حرف‌هایش از جنس همان حرف‌هایی بود که شازده کوچولوی «آنتوان دوسنت اگزو پری» می‌زد.
همان شازده کوچولویی که با دیدن یک جعبه‌ای که سه سوراخ داشت به فکرش می‌رسید که «ممکنه خونه یک بره باشه» و همیشه از خودش می‌پرسید «این آدم بزرگا چقدر عجیبن؟!» و در نهایت همه فکر و ذکرش گلی بود که تازه در سیاره‌اش سبز شده بود. گذرگاه، گال، تیرباران، هی جو، نار و نی، در مسیر تندباد، ارثیه، راز کوکب، مهاجران، چاووش، سایه خیال، اوینار، هنرپیشه، مرد ناتمام، روز واقعه، آرزوی بزرگ، قصه‌های کیش (اپیزود اول، کشتی یونانی)، بلوغ، مریم مقدس و بابا عزیز از آثار سینمایی هستند که پناهی در آن ایفای نقش کرده است. همچنین این هنرمند در چند تله تئاتر نیز به ایفای نقش پرداخته و چندین تالیف نیز دارد که «من و نازی»، «ستاره»، «چیزی شبیه زندگی»، «دو مرغابی در مه»، «گلدان و آفتاب»، «پیامبر بی کتاب» و «دل شیر» از این جمله است، ضمن اینکه دو نوار با شعر و صدای حسین پناهی نیز منتشر شده است که «سلام خداحافظ» و «ستارها» نام دارند.
پناهی در دهه 60 و اوایل دهه 70 از پرکارترین و خلاقترین نویسندگان و کارگردانان تلویزیون بود و به دلیل فیزیک کودکانه و شکننده، نحوه خاص سخن گفتن و سادگی و خلوصی که از رفتارش می‌بارید و نیز طنز تلخش، بازیگر نقش‌های خاصی بود. او در سال ?? برای بازی در فیلم «در مسیرتندباد» کاندید جایزه بهترین بازیگر نقش دوم شد، ضمن اینکه در سال ?? برای بازی در فیلم «سایه خیال» که بر مبنای شخصیت او نوشته شده بود، نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد و در سال ?? برای بازی در فیلم مهاجران نامزد دریافت بهترین بازیگر نقش دوم شد و دیپلم افتخار جشنواره نهم فجر را برای بازی در فیلم سایه خیال دریافت کرد. با وجود کارنامه سینمایی و تلویزیونی حسین پناهی، به نظر می‌رسد وی بیشتر شاعر بود و این شاعرانگی در ذره ذره جانش نفوذ داشت، ضمن اینکه آثار مختلف ادبی وی نیز از این امر حکایت می‌کند.
یکی از آثاری که پناهی در آن ایفای نقش کرده، سریال «آژانس دوستی» است. پناهی در این سریال نقش راننده‌ای ساده، تنها و شوریده حالی را بازی می‌کرد که البته بر اساس نظر بسیاری از کسانی که پناهی را می‌شناختند، وی در زندگی واقعیش هم همین‌گونه ساده بوده است. شاید آنچه بیش از هر چیز دیگری باعث می‌شد پناهی به دل بنشیند، لحن صحبت کردن ساده‌اش، نگاه معصومش به زندگی و چهره دوست داشتنی‌اش بود. صفا، صمیمیت و صداقتی که در شعرها و نوشته‌های زنده یاد پناهی بود قابل وصف نیست و شاید دلیل این امر این است که این نوشته‌ها از دل پناهی می‌آمد و آنچه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند.
حسین پناهی سرانجام در 14 مردادماه 83 درگذشت تا سادگی‌ها و صمیمیتش را در جهانی دیگر تداوم بخشد و چه زیبا از بهشت و مادر گفت که «به بهشت نمی‌روم اگر مادرم آنجا نباشد.»

منبع : اعتماد ملی

[ جمعه 88/5/16 ] [ 12:49 عصر ] [ حسین ]
ارقام فروش فیلم‌های اکران دوم تابستان شروعی امیدوارکننده برای این فیلم‌ها را نشان می‌دهد، در صورت ادامه این روند می‌توان امیدوار بود که سینمای ایران در روزهای پیش رو و قبل از آغاز ماه رمضان روزهای پررونقی را پشت سر بگذارد.

روزهای داغ نیمه تابستان اگرچه اکران پررونق فیلم‌های سینمایی را به همراه ندارد اما به نظر می‌رسد می‌توان انتظار داشت فیلم‌های روی پرده که از هفته گذشته اکرانشان را آغاز کرده‌اند، در هفته‌های آینده فروش بیشتری داشته باشند، فروش فیلم‌ها در چند روز گذشته نشان می‌دهد که ماراتن فیلم‌های اکران دوم تابستان، نفسگیر است.

فیلم سینمایی "خاک‌آشنا" به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا یکی از این فیلم‌ها است که بلاخره و پس از حاشیه‌های فراوان روی پرده رفته است، "خاک آشنا" در 12 سینما اکران شده و پس از 5 روز نمایش 18 میلیون تومان فروش کرده است. رضا کیانیان، رویا نونهالی، بابک حمیدیان بازیگران این فیلم هستند.

فروش فیلم تازه فرمان‌آرا در شرایطی که در ماههای اخیر به جز "درباره الی" فیلم غیر کمدی دیگری نتوانسته نظر مثبت مخاطبان سینمای ایران را جلب کند، اتفاق قابل توجهی است. گروه بازیگران، نام و اعتبار حرفه‌ای کارگردان و حاشیه‌های فیلم می‌تواند عواملی باشد که به پرفروش شدن "خاک‌آشنا" بینجامد.

داستان فیلم "خاک‌آشنا" درباره هنرمند سالخورده‌ای است که پس از یأس و سرخوردگی از زندگی‌اش در انزوا زندگی می‌کند، ورود یک جوان به زندگی مرد نگاه او را به زندگی تغییر می‌دهد.

فیلم سینمایی "دلخون" به کارگردانی محمدرضا رحمانی دیگر فیلم روی پرده است که فروش خوبی داشته است. این فیلم که فضایی تلخ و جدی دارد پس از پنج روز نمایش در 12 سالن 35 میلیون تومان فروخته است. "دلخون" دومین تجربه کارگردانی محمدرضا رحمانی پس از فیلم "ستایش" است. فیلمی که هنوز روی پرده نرفته است.

"دلخون" با بازی حامد بهداد و الناز شاکردوست داستان مردی است که متهم به قتل همسرش شده و در زندان با وکیلش آشنا و رابطه عاطفی برقرار می‌کند. فیلم در جشنواره بیست و هفتم فیلم فجر روی پرده رفت و بازی بهداد در آن تحسین شده است، اگر حضور این بازیگر بتواند فروش بالای فیلم را تا پایان اکران تضمین کند، می‌توان حامد بهداد را یکی از ستارگان سینمای ایران دانست که حضورش استقبال از یک فیلم متوسط را هم ضمانت می‌کند.

فیلم سینمایی "کیش و مات" به کارگردانی جمشید حیدری در 13 سالن روی پرده رفته و پس از پنج روز 50 میلیون تومان فروخته است. "کیش و مات" داستان جوانی به نام بهروز است که دست به هر کاری می‌زند شکست می‌خورد. بهروز به جای اینکه دلیل ناکامی‌هایش را بیابد، فکر می‌کند آدمی بدشانس است و چون بدشانسی‌هایش تداوم می‌یابد، دست به خودکشی می‌زند.

در این فیلم حمید گودرزی، الناز شاکردوست، نیما شاهرخشاهی، بهنوش بختیاری، اکبر عبدی، محمدرضا هدایتی، احمد پورمخبر، شهره لرستانی، سعید پیردوست، مهدی میامی، علی صادقی و... بازی کرده‌اند.

فیلم سینمایی "پستچی سه بار در نمی‌زند" به کارگردانی حسن فتحی در 14 سالن روی پرده رفته است. دومین فیلم این کارگردان شناخته شده برای مخاطبان تلویزیون که یکی از مهمترین و پرکارترین مجموعه‌سازان سال‌های اخیراست، تجربه‌ای در ژانر وحشت است. فیلم هم دغدغه‌های کارگردان درباره تاریخ معاصر را به تصویر می‌کشد و هم صحنه‌های ترسناک و دلهره‌آور دارد.

علی نصیریان، محمدرضا فروتن، باران کوثری، امیر جعفری، پانته‌آ بهرام و رویا تیموریان بازیگران این فیلم هستند که پس از چهار روز نمایش در سینماهای شهر تهران 40 میلیون تومان فروخته است.

اکران فیلم‌های "خروس جنگی"، "درباره الی" و "پسر تهرونی" هم ادامه دارد. "درباره الی" به کارگردانی اصغر فرهادی که در 11 سالن روی پرده رفته پس از 58 روز نمایش یک میلیارد و 130 میلیون تومان فروخته است.

نمایش عمومی "خروس جنگی" به کارگردانی مسعود اطیابی در 20 سینما ادامه دارد و فیلم پس از 55 روز نمایش 750 میلیون تومان فروخته است. مریلا زارعی، رصا عطاران، احمد پورمخبر و سیامک انصاری بازیگران این کمدی پر فروش هستند.

"پسر تهرونی" به کارگردانی کاظم راستگفتار که در 25 سالن روی پرده رفته پس از 37 روز نمایش 700 میلیون تومان فروخته است. محمدرضا شریفی‌نیا، امین حیایی، شقایق فراهانی، فلامک جنیدی و طناز طباطبائی بازیگران این فیلم هستند.

اکران دوم تابستان بستری شده تا فیلم‌های غیرکمدی روی پرده بروند، اگر اکران پنج ماه گذشته در انحصار فیلم‌های کمدی و عامه‌پسند بوده اکرانی که تازه آغاز شده بضاعت سینمای ایران در گونه‌های دیگر را به نمایش می‌گذارد. استقبال از فیلم‌های روی پرده نشان می‌دهد که مخاطب فیلم‌های کمدی و سرگرم‌کننده را می‌پسند یا هنوز می‌توان امیدوار به جلب نظر مخاطب با تجربه‌های متفاوت بود.
[ چهارشنبه 88/5/14 ] [ 12:44 عصر ] [ حسین ]
با قطعی شدن حضور حامد بهداد و عوامل پشت دوربین فیلم سینمایی "آدمکش" رضا کریمی به زودی فیلمبرداری این فیلم را شروع می‌کند.
تاکنون حضور محمود کلاری مدیرفیلمبرداری، آزیتا موگویی مجری طرح و مدیرتولید، ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس، بهروز معاونیان صدابردار، عاطفه رضوی طراح چهره پردازی، محمد موفق دستیار اول کارگردان، احسان سجادی برنامه ریز و محمد یمینی مدیر تدارکات به عنوان عوامل پشت دوربین فیلم "آدمکش" به تهیه کنندگی محمد پوستی قطعی شده است.

حامد بهداد یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند. این فیلم یک بازیگر مرد و یک بازیگر زن اصلی دیگر نیز دارد که به زودی مشخص خواهند شد."آدمکش" از اواخر مرداد وارد مرحله تولید خواهد شد.

هم اکنون آخرین مراحل بازنویسی نهایی فیلمنامه این فیلم توسط رضا کریمی در حال انجام است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و یک درام روانشناختی است. آخرین ساخته سینمایی رضا کریمی "انعکاس" بود که تابستان سال گذشته اکران شد و در میان پرفروش‌های سال قرار گرفت.

کریمی تاکنون فیلمهای سینمایی "عشق + 2"، "هزاران زن مثل من"، "تب" و "انعکاس" و مجموعه های تلویزیونی "مرده متحرک"، "شبی از شب‌ها" و "فاکتور هشت" را مقابل دوربین برده است.


حامد بهداد
[ چهارشنبه 88/5/14 ] [ 12:43 عصر ] [ حسین ]

این آنونس زیبا را حمید رضا قربانی ساخته و نریشن های روی آن هم  صدای آشنای  منوچهر انوار است.
درباره الی ... پس از کش و قوس های فراوان از فردا (شنبه) اکران عمومی خود را در سینماهای تهران و شهرستان ها آغاز می کند. این فیلم که بعد از موفقیت در جشنواره فجر و برلین تازگی ها در جشنواره بین المللی «تریبکا»ی نیویورک خوش درخشیده است در گروه سینمایی آفریقا اکران می شود.
در فیلم «درباره الی...» بازیگرانی چون «گلشیفته فراهانی»، «ترانه علیدوستی»، «شهاب حسینی» و «مریلا زارعی» ایفای نقش داشته‌اند و در خلاصه داستان آن آمده است «سه روز تعطیلی در پیش‌روست و چند خانواده برای تفریح راهی شمال‌اند، اما شلوغی‌های شمال باعث می‌شود محل مناسبی برای اسکان پیدا نکنند و...»

انونس فیلم با کیفیت بالا

آنونس با کیفیت پایین


 

الی
[ جمعه 88/3/15 ] [ 6:55 عصر ] [ حسین ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب