سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قالب وبلاگ
پتی آباد سینمای ایران
 
لینک دوستان

در دومین شب کارگردانان سینمای ایران، 4 کارگردان سینمای ایران (ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و پرویز شهبازی) و یک تهیه‌کننده قدیمی (عباس شباویز) تندیس «کانون کارگردانان» و جوایز نقدی شب کارگردانان را به‌دست آوردند. دومین شب کارگردانان، دیشب طی مراسمی در تالار مهربانی مجموعه ورزشی انقلاب برپا شد. بنا بر این گزارش، در شروع برنامه محمدرضا شهیدی‌فر که اجرای این برنامه را بر عهده داشت، از علیرضا رئیسیان رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران خواست تا با سخنرانی خود، مراسم را آغاز کند.

رئیسیان در مورد دلایل برگزاری جشن شب کارگردانان، گفت: این جشن به دو دلیل برگزار می‌شود، یکی ارج نهادن به جایگاه کارگردان در کلان سینما. کارگردان مهمترین عنصر سینمایی بعد از انقلاب ما بوده است و یکی از شاخص‌های اندازه‌گیری فرهنگ تعداد کارگردانان سینمای یک کشور است.

در ادامه مراسم بهمن فرمان‌آرا برای اعلام اولین بزرگداشت این مراسم روی صحنه رفت وگفت: اولین بار است که در چنین مراسمی شرکت می‌کنم اما از این واقعه بسیار خوشحالم و آرزو می کنم کاش زودتر از این در چنین مجامعی شرکت می‌کردم. وظیفه‌ای که به من محول شده برای من بسیار با ارزش است چون تقدیر از یکی از مهم‌ترین کارگردانان سینمای ایران به عهده من گذاشته شده. ممکن است آثار ما مثل هم نباشد اما یادمان هست که هر کسی چقدر زحمت کشیده و از کجا آمده. در کار کارگردانی پستی و بلندی‌های زیادی است اما مهمترین چیز در این کار تداوم است که کار آسانی نیست.
این فیلمساز به دلیل تداوم آثارش ارزش زیادی دارد و من او را هم به عنوان دوست می‌شناسم و هم جنس کارش را می‌شناسم و نکته دیگر این است که او اولین فیلم موج نوی سینمای ایران را ساخت و همه می‌دانند موج نو با فیلم «قیصر» شروع شد.

61

*
کیمیایی:در آن سالها یک نوع فیلمسازی وجود داشت...

مسعود کیمیایی در میان تشویق حضار به روی سن رفت و پس از تشکر از بهمن فرمان‌آرا گفت: ما زیاد دور از هم شروع نکردیم و به هم نزدیک بودیم. آن سالها، سال‌های یک نوع فیلمسازی بود که ساخت آن یک نوع فیلم هم مشکل بود. حالا می‌توان انواع فیلم‌ها را ساخت، اما آن یک نوع فیلمسازی کار خیلی سختی بود. مسعود کیمیایی با اشاره به «فرامرز قریبیان» در میز روبروی سن، گفت: دو چهارپایه کوچک و یک جای کوچک در کنار سینما دماوند که حالا بسته شده، وجود داشت که ما هم همیشه روی آن چهارپایه‌ها می‌نشستیم. 9 ساله‌مان بود که سینما معلم‌مان شد و اگر باید فیلمی را چند بار می‌دیدیم چند بار به آنجا می‌رفتیم. آن سالها سال‌های سختی بود که حتی تلویزیون هم نداشت.
در ادامه، با تشویق حضار، لوح قدردانی، تندیس کانون کارگردانان و مبلغ 25 میلیون ریال از طرف بانک پاسارگاد جایزه‌ای بود که به مسعود کیمیایی داده شد.

در بخش بعدی این مراسم سیف‌الله داد به روی صحنه رفت و گفت: خوشحالم که بناست از یکی از کارگردان‌هایی که فرصت نکردم علاقه‌مندی‌ام به کارهایش را اظهار دارم، تقدیر کنم. او کارگردانی است که همه چیزش فوق‌العاده است و از کارگردانان خوب سینمای بعد از انقلاب است.

*
حاتمی کیا:باید خودمان ،خودمان را درک کنیم

پس از نام بردن از «ابراهیم حاتمی‌کیا»، وی بر روی صحنه حضور یافت و گفت: مدت‌ها است که فکر می‌کنم از محرومین این فضا بوده‌ام و با اینکه در تشکیل کانون کارگردانان نقش داشته‌ام، اما زیاد در فضای آن حضور پیدا نکرده‌ام، در حالی که ما احتیاج به این فضا داریم و باید خودمان، خودمان را درک کنیم که برای درک متقابل به فضایی دوستانه احتیاج داریم. من خودم را جزء فیلمسازان قدیمی می‌دانم. ما بعد از انقلاب عمری را گذراندیم و اکنون نسل بعدی ما با تلاشی فراوان به کار مشغول هستند.
وی با اشاره به کلیپی که در این مراسم همراه سرود ای ایران به نمایش درآمد،گفت: وقتی این کلیپ را دیدم، دیدم که چقدر این تصاویر زیاد، عمیق و قابل احترام است و چقدر برای این سینما زحمت کشیده شده و خاطره ساخته شده است. امیدوارم از این دور هم جمع شدن‌ها که متاسفانه در فرهنگ ما کم است، بیشتر داشته باشیم و همدیگر را زیادتر ببینیم.
در ادامه، با تشویق حضار، لوح قدردانی، تندیس کانون کارگردانان و مبلغ 25 میلیون ریال از طرف بانک پاسارگاد به ابراهیم حاتمی‌کیا داده شد.
34
*
میلانی:شهبازی بیان شاعرانه‌ای از واقعیت ها دارد

«
تهمینه میلانی» برای معرفی سومین نفری که قرار است از او قدردانی شود به روی صحنه رفت و گفت: من افتخار دارم جایزه یک کارگردان نسل سومی را بدهم. به یکی از کارگردانان خوبی که هر کسی به گونه‌ای در موردش صحبت می‌کند. یکی می‌گوید فیلمساز واقع‌گرا و کس دیگری می‌گوید نماینده خوب نسل سوم که بیان شاعرانه‌ای از واقعیت‌ها دارد. من داور جشنواره‌های زیادی بوده‌ام و آثار زیادی را از فیلمسازان جوان در این جشنواره‌ها دیده‌ام اما آثار «پرویز شهبازی» کیفیت واقعا بالایی دارد.

«محمدرضا شهیدی‌فر» در مورد قدردانی از یک شخص تابناک حرف زد و «سیروس الوند» برای معرفی این شخص به روی صحنه رفت.
الوند گفت: در دهه 40 حرف جامعه را ادبیات می‌زد و سینما خاموش بود. در آن زمان هم مثل امروز تهیه‌کننده‌ها و سینماداران بر فیلم‌ها حکومت داشتند و سینما به دست آنها هدایت می‌شد. در این شرایط جوانی که به ادبیات توجه داشت ظهور کرد. جوانی که با تلاش خودش و بعضی از دوستانش فیلمی ساخت که هنوز هم بر بالای قله پرافتخار سینمای ایران حضور دارد و ما هنوز در کار سخت و پیچیده «آرامش در حضور دیگران» اوج مهندسی سینما را می‌بینیم.
وی افزود: «ناصر تقوایی» فیلمسازی بود که با رنج و سختی فیلم ساخت و نساخت و به دلایل زیادی که همه می‌دانیم، بسیاری از فیلم‌هایش را نیمه کاره رها کرد. نمی‌دانم چرا این روزها چندین سال طول می‌کشد که کسی مثل کیمیایی و تقوایی فیلم بسازد اما این کار باید بشود چون جوانان نیاز به دیدن فیلم‌های این بزرگان دارد.

*
قربییان:همکاری با «تقوایی» آرزوی من بود
«
فرامرز قریبیان» نیز بر روی صحنه حاضر شد و گفت: دادن جایزه به ناصر تقوایی برای من افتخار بزرگی است و تعجب می کنم که چرا من باید این جایزه را بدهم. همیشه آرزو داشتم در فیلمی از «ناصر تقوایی» حضور داشته باشم و این آرزو نزدیک بود در فیلم «زنگی و رومی» به حقیقت تبدیل شود اما متاسفانه این فیلم نیمه کاره ماند و این آرزو هنوز در دلم هست.

*
تقوایی:شرط کرده بودم بالای سن نیایم

ناصر تقوایی در میان تشویق شدید حضار به روی صحنه رفت و گفت: بچه‌های کانون با من خلف وعده کرده‌اند.وظیفه‌ من بود که همیشه و همه‌جا برای کمک و مشورت با کانون در آنجا حاضر باشم ولی شرط کرده بودم بالای سن نیایم. چون دوست دارم اگر قرار است روی صحنه حضور داشته باشم به اتکای کارهای گذشته‌ام نباشد و به خاطر کار تازه‌ام روی صحنه حاضر شوم.

 57

* حاشیه‌های مراسم
- جلسه کانون کارگردانان با یک ساعت تاخیر راس ساعت 8 آغاز شد
-
قبل از شروع مراسم یک نوازنده آکاردئون موسیقی نینا روتا در «پدرخوانده» را به صورت زنده برای حضار اجرا کرد.
-
در میان سخنرانی «علیرضا رئیسیان» او چند بار سخنرانی خود را به دلیل ورود مهمانان جدید به مجلس قطع کرد و هر بار هم گفت: سررشته کلام از دستم در رفت.
-
پس از پایان سخنرانی رئیسیان شهیدی‌فر گفت: خاصیت میزانسن صحنه این است که علاقه به گفتن بیش از علاقه به شنیدن است و به خاطر همین سخنرانی‌ها طول می‌کشد.
-
با اینکه رئیسیان از نیامدن مسئولان سینمایی گله کرد اما در طول مراسم محمود اربابی ،محمدرضا جعفری‌جلوه و احد میکائیل زاده از معاونت سینمایی به همراه امیر اسفند یاری و حبیب ایل بیگی از بنیاد سینمایی فارابی خود را به این مراسم رساندند.
-
در میان سخنرانی عباس شباویز، سرود ای ایران به‌طور ناگهانی پخش شد.
-
در پایان مراسم هدایایی به کارگردانان حاضر در مراسم اهدا شد و مطابق معمول خبرنگاران و عکاسان دست خالی این مراسم را ترک کردند.
-
داریوش مهرجویی، کیانوش عیاری و بهرام بیضایی از جمله کارگردانانی بودند که نبودشان در این مراسم حس می‌شد.
-
رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد،مهدی کرم‌پور، محمدعلی سجادی، محمدرضا هنرمند، محسن علی‌اکبری، محمد بزرگ‌نیا، سامان مقدم، محمدرضا عرب، تهمینه میلانی، سیامک شایقی، علیرضا امینی، علی معلم، سعید ابراهیمی‌فر، ایرج طهماسب، کمال تبریزی، علی شاه‌حاتمی، رسول صدر عاملی، مسعود رایگان، داریوش فرهنگ، خسرو معصومی، علیرضا داودنژاد، ضیاء الدین دری، علیرضا شجاع نوری، امیر قویدل،فرامرز قریبیان، یدالله صمدی، سیروس الوند، رخشان بنی‌اعتماد، محمدرضا اعلامی، پوران درخشنده، آرش معیریان، احمدرضا معتمدی، محمدعلی نجفی، علیرضا رضا داد، مرتضی رزاق کریمیو رویا تیموریان از جمله هنرمندان و مسئولانی بودند که در این مراسم حضور داشتند. 

 

28


[ شنبه 87/2/21 ] [ 2:0 عصر ] [ حسین ]

پر فروش ترین فیلم های سال 86

سال 86 با اکران جنجالی اخراجیها شروع شد  با پخش غیر قانونی و وسیع سنتوری  تمام شد .

فیلم سنتوری که می توانست پر فروش ترین و بهترین فیلم سال شود با لطف مسوولین این اتفاق نیافتاد .

نکته جالب توجه در این جدول 5 فیلم اول همگی مضمونی طنزآمیز دارند .

فروش فیلم ها در کل کشور به صورت زیر می باشد :

 

1-     توفیق اجباری با 2میلیارد و 400 میلیون

2-     اخراجیها با 2میلیارد و340 میلیون

3-     کلاهی برای باران با 1میلیارد و105 میلیون

4-     کلاغ پر با 910 میلیون

5-     مهمان  با 804 میلیون

6-     پارک وی با 785 میلیون

7-     نصف ‍ مال من نصف مال تو با  725میلیون

8-     رئیس  با  490میلیون

9-     روز سوم با 450 میلیون

10- عاشق  با 450 میلیون

11- رفیق بد با 401 میلیون

12- قاعده بازی  با 400 میلیون

13- محاکمه  با 400 میلیون

14-  مادر زن سلام با 400 میلیون

15- خون بازی با 330 میلیون

16-  قلقلک با 310 میلیون

17- نقاب با 280 میلیون

18- پسران آجری با 260 میلیون

19- پاداش سکوت با 230 میلیون

20- سنگ ، کاغذ ، قیچی با 210 میلیون

فروش کل فیلم ها در تهران  8 میلیارد و 744 میلیون ، در شهر ستانها 4 میلیارد و 767 میلیون تومان و در کل کشور 13 میلیارد و 511 میلیون تومان


[ سه شنبه 86/12/28 ] [ 12:35 عصر ] [ حسین ]
          

.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ فیلم ، بازیگر ها جشن ها و اخبار داغ سینمای ایران
آرشیو مطالب
امکانات وب